Dessa praliner är absolut det godaste jag vet just nu. 😋 Bara några få ingredienser.
Förvara i kyl eller frys och plocka fram vid oväntat besök eller när du bara måste ha något sött men utan vitt socker och mjölk! 😉
Idag gick det åt 15 stora medjodadlar till 90 gram osötad vegansk mörk choklad. 🍫
👉 Gör så här:
- Snitta upp ena långsidan på dadeln och ta ur kärnan. Bra om de varit i rumstemperatur en stund innan så de mjuknat.
- Fyll med önskat nötsmör, jordnötssmör är himla gott! 🥜 Men funkar med annat också.
Ibland lägger jag i hackade cashewnötter i botten på dadeln före nötsmöret. - Toppa med lite flingsalt.
- Smält önskad choklad i vattenbad och doppa pralinen i.
Tips! använd två gafflar så du inte bränner dig! - Lägg på tallrik med bakplåtspapper på (svårt få loss annars!) och strössla på hackade nötter eller t ex mandelmjöl för dekoration innan chokladen stelnat.
🙌 Klart!!
Ställ i kyl eller frys och njut sedan! 🥰

